Alla inlägg under april 2008

Av Dressage - 3 april 2008 14:38

Jag hörde en gång något mycket klokt som vi med unghästar kan ta till oss och begrunda, använda och tänka på när vi rider in våra hästar.

En treåring ska ridas tre dagar i veckan, 30 minuter per pass
En fyraåring ska ridas fyra dagar i veckan, 40 minuter per pass
En femåring ska ridas fem dagar i veckan, 50 minuter per pass

Klokt!

Av Dressage - 2 april 2008 20:43

Det var, åter, en härlig dag som mötte mig när jag slog upp ögonen i morse. En sådan där dag då man nästan inte får rida i ridhus. Eftersom det gick bra då vi red ut i förrgår så tänkte jag "varför ändra på ett vinnande koncept?" Känns som att man måste utnyttja de vackra dagarna nu, det kommer en tid då vi säkerligen får rida tillräckligt inomhus ändå. Eftersom Aramis fick nya vårskor idag så har han stått inne hela dagen (vågade inte riskera smutsa ner de nya vårskorna). Jag hade, i och med detta, med i planeringen att det skulle kunna komma att bli en piggelintur. Jag skrittade iväg och stötte på både bilar, mopeder, fotgängare och andra hästekpiage, men Aramis var som vilken gammal vagnshäst som helst. Klart att han steppade fram här och där, och jag skrittade ju inte direkt på hängande tygel, men för att vara fyra år, hingst och stått inne hela dagen så måste jag säga att jag är rätt nöjd ändå. Vi var väl ute i 15-20 minuter, rundade av passet på banan (inomhus... aj aj aj), han gick strålande bra. Lagom krut i durken, känslig och uppmärksam - precis som jag vill ha honom. Vi flyttade sidvärts i skritt och övade att svänga med vikthjälper runt de hinder som stod på banana. Efter en kvart i ridhuset så var matte mer än nöjd. Aramis skrittades av och gick in i boxen och fick kvällsmat. På återhörande!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards