Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Det finns inget dåligt väder...

Av Dressage - 13 december 2011 12:00

Mohaaa! Igår var det bara så att det var förbud att sitta i ridhuset! Nu har stackars Aramis kuskat runt där alldeles för länge och eftersom en viss herre i vårt stall utövar galopprogram i ridhuset måndagar, så vad passade då bättre än att ge sig ut på de mörka vägarna :o) Jag tycker, till skillnad från många andra, att det är myyysigt att rida i mörker! Ja, nu måste det ju inte vara kolsvart (vägen är upplyst på sina stället) - men så länge man känner till underlaget och rider på otrafikerade vägar så kan jag inte annat än njuta där ute i mörkret. Nu råkade det ösregna igår vilket kanske inte förvisso höjde mysfaktorn - men dock; jag hade trevligt ändå! 


Innan jag gav mig ut lindade jag Aramis ben HÅRT! När jag ska ge mig ut på mina travprogram på asfalt är det otroligt viktigt att linda så att senan får stadga. Faktum är att jag först hade satt på skydd på alla fyra, men fick sedan ändra detta :o) Reflexer på och sedan var det bara att trotsa allt vad väder hette och ge sig ut! Vi var väl ute i cirka 30 minuter jag och Misen - och lika positiv och glad som alltid hängde han med på mattes galna upptåg. Haha. Vi har en särskild sträcka som vi alltid rider när asfaltprogrammet gäller. Först skritt en längre sträcka och när vi kommer ut ur bebyggelsen väntar travsträcka på några hundra meter. Sedan vänder vi och travar tillbaka och därefter blir det skritt hem. Vid trav på asfalt är det som sagt otroligt viktigt att hästen är rejält lindad och att det dessutom (som med all ridning) sker i balans och i form. Givetvis! 


När vi kom hem till stallet väntade kvällsmaten för Misen - själv smörjde jag mina stövlar och träns (as usual) och när läget var under kontroll bar det av hemåt! 

Ha en hääärlig lucia :o)

   

 
 
Ingen bild

Petra

13 december 2011 13:08

Är duktig och smörjer VARJE DAG?:D

Kram P

 
Ingen bild

lena

13 december 2011 22:47

Har sen långt tillbaka fått inpräntat att man ska linda benen vid trav på asfalt.I somras red jag träningsritt hos en landslagsryttare i distansritt.Vi travade ca en mil på asfalt,även trav på hårda grusvägar(däremellan mjuka vägar).Hon lindar aldrig ben under träning,ev damasker men kyler och lindar efteråt.Hon var mycket tveksam till om lindor kan skydda senorna.Utomlands kan man under tävling få trava miltals på asfalt och vad jag förstår är det starka,hållbara hästar som kan tävla även i hög ålder.Skulle vara intressant att veta vad som är "rätt" eller "fel"vad gäller lindning!?

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

14 december 2011 10:42

Petra: Jaaa jag försöker verkligen att smörja varje dag :o) Lädret håller så mycket bättre då och så får jag väl erkänna att jag är något av en perfektionist... :o)

Lena: Jag kastar ut frågan som ett eget inlägg så får vi se om vi får någon respons. Jag har alltid hört (och även läst i veterinärböcker) att benen ska lindas vid ridning på asfalt. Jag kan i alla fall inte tro att det är fel att linda... Vi ser :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards