Alla inlägg den 25 maj 2010

Av Dressage - 25 maj 2010 23:15

Träningarnas träning är avverkad och jag sitter här halvt mörbultat   Och det är inte för att det på något sätt gick dåligt - det är egentligen bara på grund av att vi har, ytterligare, höjt ribban! Som J sade "nu är det slut på lekstugeridning". Det roliga med att träna för J (förutom att han får fram så SJUKT mycket hos alla hästar) är att han har så sanslöst roliga uttryck att jag mest sitter och skrattar hela tiden   Att vår humor, tillsammans, sedan hör till årtusendets mest märkliga och galna gör ju knappast saken bättre :o)

     

Idag har jag varit på ett HVB-hem och intervjuat personal, direkt efter det susade jag iväg till stallet och klockan 18.25 satt jag till häst.  Skrittade ut Aramis en härlig runda på 20 minuter och red sedan in i ridhuset där J satt och väntade. Efter att ha skrittat några varv på volten började vi direkt med galopparbetet. Nu är det operation galopparbete som gäller en tid framöver (en månad för att vara exakt) :o) Fick börja med att värma Aramis på volt och fyrkantspår, när han kommit igång i kroppen startade allvaret   Idag låg fokus på att få min kära häst rak! För att komma åt detta på bästa sätt fick vi galoppera i förvänd galopp på fyrkantspåret - och här blir han lätt böjd som en makaron :o) I vänstervarvet, galopperandes i höger galopp, skjuter han in bogen mot mitten medan bakdelen förflyttar sig ut mot spåret. Alltså som en makaron! Det gillas icke! För att jobba med denna snedhet får jag göra flera saker:

- hålla trampet ordentligt i höger stigbygel
- hålla vänster skänkel långt fram för att inverka på bogen så att Aramis flyttar sig "upp emot väggen"
- vara sanslöst noggrann med att inte hålla vänsterskänkeln för lång bak, kontentan av detta blir nämligen bara att Aramis flyttar bakdelen längre och längre ut på spåret och blir mer och mer böjd i kroppen.

När jag känner att Aramis inte svarar korrekt ska jag lägga en tiometersvolt (på volten var nämligen spårningen korrekt i förvänd) i den förvända galoppen, hitta ställning och böjning, bibehålla detta och sedan fortsätta med samma känsla på fyrkantspåret. För att checka av hur arbetet fortskred red jag då och då upp på medellinjen, rakt mot spegeln, för att kontrollera hur Aramis placerade sina ben. Benen, ska ju placeras i exakt samma spår - jag ska alltså bara se "två" ben inte fyra :o) När vi galopparbetat i cirka 40 minuter var jag och Aramis riktigt góa och glada. En skrittpaus och sedan var det dags att börja arbeta i trav! J sade så här: nu ska vi ta tag i traven, sedan ska vi arbeta med galoppombyten och avslutningsvis ska vi trampa  (men nu blev det inte så eftersom J var väldigt nöjd efter travarbetet) :o)


Travarbetet fortsatte i samma tänksom galopparbetet; det vill säga att få Aramis rak - men med bibehållen ställning i nacken. Detta arbetade vi på genom att rida fyrkanten runt där Aramis skulle gå spikrakt på spåret men ha en ställning i nacken! Här var det oerhört viktigt för mig att inte böja Aramis för någon öppna ville vi inte ha - vi ville ha trav på rakt spår med enbart ställning! Här fick vi jobba på ordentligt och när Aramis inte svarade korrekt gick vi in på en liten volt och hittade ställningen här istället. Spegeln hjälpte mig att hålla koll på att alla fyra ben gick i "två" linjer och att ställningen i nacken inte blev en böjning. Plötsligt lossade Aramis och började arbeta med ryggen. Tidigare hade han släppt denna, höjt nacken och arbetat i en icke korrekt form. När jag hade honom så rätt i form och inramning travade jag på volten - nu fick jag trycka i lite trav i honom. Aramis började bli trött (läs avslappnad) och min drivning kunde nu generera en trav med knäaktion, schwung och elasticitet - inte bara sedvanligt "bensprätt". Efter några varvs varierad trav (lite tryck - mycket tryck om vartannat) lade jag ner Aramis och skrittade av. Vi var båda väldigt möra efter dagens mycket nyttiga pass. Aramis fick gå rakt in i spolspiltan och duscha, därefter torkade jag honom med handduk, strechade ryggen, lade på fleecetäcke och lät honom komma in och mumsa kvällsmat. Jag kan nästan sätta en hundring på att han nannar gott i natt :o) Matte likaså!



  

Av Dressage - 25 maj 2010 09:01

... för min planerade stalldag igår :o( På väg till stallet hamnar jag i enorma köer vilket försenar min ankomst en hel timme. Eftersom kvällen var planerad på annat håll kunde jag inte heller rucka på tidsschemat, därför fick det bli pyssel och matsättning - jag som verkligen hade sett fram emot ett ridpass  När jag sedan var på väg hem hade en NY trafikolycka inträffat och åter hamnade jag i köer - hur KÖR folk egentligen   Idag däremot; idag är det träning :o) Och inga trafikolyckor kan stoppa min färd mot stallet! Bäst att åka dit tre timmar innan träningsstart för att verkligen vara på den säkra sidan, ha ha :o) Jag återkommer naturligtvis med smarta träningstips för alla intresserade ikväll! Håll utkik! Ha en strålande härlig tisdag :o)
    

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards