Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Var går gränsen? Tyck till!

Av Dressage - 6 oktober 2010 23:45

Nu är vi mitt uppe i VM och världens duktigaste hästar samlas på gemensam arena för att göra upp om titeln som världsmästare i allehanda grenar. Jag hörde en intervju med Edvard Gal som berättade om Moorlands Totilas; en häst som får nöja sig med att vistas i boxen och på ridbanan - han får aldrig någonsin vara ute i en hage (gissar att det handlar om skaderisken). Vad tycker du? Har sporten gått för långt när vi blir så rädda om våra djur att de inte ens får vistas ute i en hage? Eller är det rätt att resonera på detta vis? Vad tycker du, nu vill jag höra DIN åsikt!

       

 
 
ylle

ylle

7 oktober 2010 07:39

Min bestämda åsikt är att hästar måste få vara hästar... och därmed basta! Där inkluderas då vistande i frihet i alla fall en stund varje dag. Förstår om man är rädd att släppa ihop fler hästar p g a skaderisken, men att få röra sig fritt i alla gångarter, det har vi ju numera t o m inskrivet i djurskyddslagen.. Men sorgligt är det att flockdjuret hästen så ofta får vistas instängd i en box och aldrig leka med kompisar...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Birgitta

Birgitta

7 oktober 2010 07:42

Otroligt svår fråga tycker jag.
SPONTANT vill "man" nog svara (i alla fall jag) att det är självklart att hästen ska få vara även "bara häst" och gå i hage men jag tror att den dagen man själv skulle sitta med sin "once in a lifetime-häst", värd MILJONER så kanske man hade tänkt om.
Tydligen är dessutom Totilas ingen "sjusovare" i hagen utan har otroligt mycket nerv så nej, jag kan inte säga att jag säkert hade riskerat något om han var min.
Trist(are) för hästen ja, men man kan inte bara se till "hage" i varken hans eller andra hästars fall.
Det finns (faktiskt) så mycket annat som påverkar ett djurs livskvalité och jag är övertygad om att Totilas har det bättre än många, många andra hästar som går i hage men som saknar så mycket annat (ordentlig hovvård, rätt anpassad utrustning, bra ridning av sin ryttare, snabb veterinärvård vid behov, foder av god kvalité- ja, jag skulle kunna skriva en lista på hundra punkter).
Även fast jag personligen tycker att jag gör mer än de flesta för att försöka ha min häst ute så mycket som möjligt så dömer jag inte ALLA som inte släpper ut sina hästar alls.
"Normalhästen" (om det nu finns någon sådan) tycker jag absolut att man ska försöka ha i hage så mycket som möjligt men det KAN finnas skäl att göra avsteg från detta med andra hästar, ja.

http://birgittashastsida.blogspot.com

 
Ingen bild

Ulla

7 oktober 2010 09:35

Det är för j..ligt! Jag tycker att man får ta med skaderisken i beräkningen, hästar måste få gå ute och vara "hästar"! Det är klart att det handlar om pengar men jag tycker inte det ska ske på bekostnad av hästars behov och trivsel!

 
Jenny Persson

Jenny Persson

7 oktober 2010 12:44

Exakt som du skriver så är det pga skaderisken. Hörde Edward berätta om att Totilas i sin ungdom fick gå ut i hage men att han sprang som en galning och därför får han nu inte längre gå ut. Själv tycker jag inte det är så konstigt att de springer som galningar när de väl får komma ut. Jag har alltid haft mina egna hästar ute från morgon till kväll och de har aldrig sprungit som galningar. Visst har de sprungit och busat ibland men det måste de ju få göra. Det är ju trots allt konstaterat att en häst inte mår bra av att inte få komma ut, varken fysiskt eller mentalt. Jag förstår att man inte vill att hästarna ska skada sig, särskilt inte med tanke på vad de är värda. Men för den sakens skull är det ändå inte okej. Där lilla M står har vi tyvärr inte mycket tillgång till hagar och tiderna är begränsade. Dock har det byggts till lite hagar nu där hästarna har möjlighet att gå två och två och röra på sig lite mer. Känns som att alla mår bättre av detta. Både hästar och människor.

Summan av det hela är att jag är för att hästarna ska få komma ut i hage. Helst hela dagarna.

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Jessica

Jessica

7 oktober 2010 15:43

Jag håller helt och fullt med Birgitta! =)

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Ida

7 oktober 2010 18:10

Jag kan förstå en viss logik i att man inte släpper ut en häst som Totilas i en 1 ha stor hage. Många människor lön ligger i den hästen. Men andra hästar kan likväl vara ovärdeliga om de skulle skada sig, men som kanske har ett affektivt värde. Hästar är hästar hur som haver och man får ALDRIG glömma bort att de är DJUR med behov.
Tänk om elitidrottare som Foppa, Beckham, Zlatan, Tiger Woods etc aldrig fick gå utanför sina arenor pga "skaderisken"? Nu var ju Tiger Woods ett dåligt exempel eftersom han gör mer skada än nytta utanför golfbanan, men principen...

Svårt ämne!

 
Ingen bild

sofi

7 oktober 2010 19:49

jag tycker att hästar ska få vara hästar och få gå ute i sin hage. De är djur som är gjorda för att förflytta sig över stora ytor. Hade en bekant som köpte en fin hopphäst från Tyskland. När de fick hem den fick de veta att hästen aldrig varit ute i en hage. Den gick alltid under ridning eller i skrittmaskin! Hästen blev först knäpp när den kom ut i sin hage. Den visste inte vad det var för något. Men efter ett tag gick det bra. Och den hästen var inte mer "skadebenägen" än någon annan häst =)

 
Frela

Frela

7 oktober 2010 20:40

Ja, jag vet inte heller! Antar att man säkert kan erbjuda hästen att vara ute men under ordnade former dvs promenader med sin skötare. Är man värd dessa ofantliga pengar som Totilas så har man säkert råd att ha en/två skötare som tar hand om honom i princip 24 tim av dygnet. Att gå i en hage är kanske inte det optimala för honom!! Även om jag hade en gård och flera hästar skulle jag ändå välja att ha dem i varsin hage just pga skaderisken.
Anky van Grundsven tar inte sin Painted Black med sig in på prisutdelningar ens utan har en annan häst med sig som hon använder i dessa ögonblick och anledningen är att Painted Black blir stimmig och kan då skada sig.
Det handlar om alldeles för stora pengar för att våga chansa, tyvärr!!

http://www.trumsamumma.blogspot.com

 
Therre

Therre

8 oktober 2010 15:44

En väldigt svår balansgång!
Håller delvis med det Birgitta skriver, en häst värd miljoner och den där "once in a life time" hästen skulle inte jag heller vilja släppa ut i hagen.
Men jag tycker det är helt fel! En häst är ju från början ett stäppdjur , den levde fritt, åt och rörde sig i princip hela tiden. Men människan har ju avlat fram skörbara hästar som inte alltid klarar av hagvistlsen där det ibland kan gå riktigt vilt till.
Man ser ju allt många fler hästar idag som har olater, störningsbeteenden, pga för lite hagvistelse, för lite tuggbehov osv. Jag är förundrad över att det egentligen inte är ännu mer vanligt!
Många "amatör-ryttare" börjar ju nuförtiden sluta släppa ut sin häst tillsammans med andra enbart för att det kanske kan hända något. Den hästen får då hellre gå ensam utan någon kompis att klia på. Det tycker jag är mer elakt än att låta hästen få ta en dust med en annan, oftast händer ju det en gång.

Men som jag sa så är det en svårbalans gång när det handlar om hästar värda flera miljoner. Men man läser och hör ju att dessa hästar får gå i skrittmaskiner och promenader flera gånger om dagen för att kompensera hagvistelsen. Så de har det kanske inte helt "hemskt".
Men jag tycker ändå att dagens ridhäst ska ha rätt att få vara "häst" några timmar om dagen iaf.

http://therre.bloggagratis.se

 
Hanna

Hanna

8 oktober 2010 18:54

På ett sätt känns det helt sjukt att vissa hästar inte får gå i hage men samtidigt så när det rör sig om en sådan häst, det är ju inte direkt så att han står still 23 timmar om dygnet och rids en timme, utan han får säkert en massa promenader däremellan.

http://hannaforsberg.blogspot.com

 
jenny

jenny

8 oktober 2010 22:25

Det har gått för långt!! Hästar ska få vara hästar oavsett pengavärde. Sen kan jag förstå på ett sätt att man inte vill släppa ut en häst som är värd så mycket vart som helst men hur kul kan det vara för stackarn att bli riden någon timme per dag och sen bara stå och glo i väggen?! Jag tycker att de är skrämmande vad vi gör med dom stackars djuren...

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

 
Birgitta

Birgitta

9 oktober 2010 04:40

Som jag skrev innan är jag övertygad om att just Totilas lever ett bra liv då jag aldrig kan tänka mig att han hade kunnat göra sådana topp-prestationer STÄNDIGT.
På den nivån krävs det så otroligt mycket av hästen och mår den inte bra så syns det i resultaten, det är vad jag tror i alla fall.

http://birgittashastsida.blogspot.com

 
Annica

Annica

9 oktober 2010 20:19

En häst är en häst och en häst bör gå i en hage minst 4timmar om dagen, MINST!!!! Den behöver väl inte gå med andra hästar och hagen behöver inte vara så stor bara den får gå ut en stund. Ja, jag tycker att det har gått för långt! Usch och fyy!!!

http://bliip.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards