Direktlänk till inlägg 20 maj 2010

Uteritt med RAM!

Av Dressage - 20 maj 2010 23:31

Idag tänkte jag testa ett nytt och spännande bett! Aramis var lite hård i sin ena mungipa så ett muffbett kunde vara bra att variera med tänkte jag. Insåg dock att mitt muffbett sitter på Rigolettos träns och det andra muffbett jag har i min ägo är ungefär i tjocklek med en toarulle   Nej, snälla Å kom och lånade ut ett gummiförsett muffbett (tvådelat och aaaaaningens för långt). Bytte bett och efter att Aramis var försedd i fyra bebiblå lindor (och cirka en timmes prat med kära stallvännen Birgitta) kunde jag och Aramis lämna stallet. Vi startade vår runda med att skritta på en stig som blev en väg som blev en ny väg som ledde ner till fågeldammarna. Hela tiden skrittade jag honom med fokus på att bibehålla böjning i halsen; viktigt att tänka på är att öppna upp som ryttare och på så sätt göra det lättare för hästen. Att öppna upp innebär att jag för min "inre" axel något längre bak än den yttre, jag verkar något ledande och flexibel med min innerhand medan min ytterhand följer med fram för att bereda hästens hals plats. Aramis ska forma sig kring min innerskänkel men ytterskänkeln verkar hela tiden understödjande och mothållande så att den vackra långa grå kroppen inte dansar iväg i motsatt riktning; något den allt som oftast gör. Intressant att rida på ett nytt bett - Aramis kändes lite stum och blev stark i det här bettet; även om han för den delen verkade trivas fint i det.

  
När vi kom bort till fårhagarna travade jag några steg, det blev dock väldigt mycket avbrott eftersom nästintill livsfarliga får skulle äta upp oss vilken sekund som helst. Svängde tillbaka mot stallet och började få honom riktigt fint mellan hjälperna när jag travade hemåt på gräsvägen. När vi 25 minuter senare kom fram till stallet ville jag runda av lite ute på gräsfältet. OJ! Vad fin han kändes! Jag hade honom helt makalöst fint i ramen, han var 100 % mellan hjälperna och jag kände att jag kunde placera honom precis där jag ville. Inget dansande med rumpan, istället placerade han sina bakben in under kroppen. Hade noll fokus på att rida en flott trav utan var som sagt helt fokuserad på att istället känna att jag hade honom med mig; vilket jag verkligen hade! Länge sedan jag kände honom så välplacerad. Tjatade inte allt för länge på gräset utan skrittade av efter 10 minuters arbete. Sedan fick han komma in i spolspiltan och bada i ljummet vatten :o)

  
Väl inne i boxen var det drickapaus följt av mat :o)

  
Sedan avmaskades samtliga hästar! Avslutade min härliga stalldag med att gå en lång och fin runda med Majsan! Nattinatti allesammans :o)

 
 
Matilda

Matilda

21 maj 2010 09:32

Hehe varför låstes den från början? otrevliga snokare? Om du vill vara med så skickar du bild till showjumper@live.se och skriver namn på dig och häst. :D
Jag är i alla fall hemma typ 18-20 juni nåt sånt, är du där då? Klart vi ska ses! Det är ju bara självklart! ;D

http://showjumper.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

22 maj 2010 18:01

Otrevliga snokare - det låter som ett bra epitet :o) Då får jag ta och kandidera till din tävling! Verkar kul :o) 18 - 20 juni är bokat; då får vi ses! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
jenny

jenny

23 maj 2010 13:15

roligt att du förklarar hur du gör, det uppskattas!

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards