Direktlänk till inlägg 25 augusti 2008
Aramis klarade natten fint. Efter frukost och hösilage väntade så färd i transport till ursprungliga sommarstallet, några kilometer bort. Lastningen såg jag som ett ypperligt tillfälle till träning. Gick verkligen kanonbra. Lugnt och metodiskt gick jag tillväga. Satte mig på huk inne i släpet med en spann fylld med müsli. Aramis fick nosa på lemmen i lugn och ro men bestämde sig en halv minut senare för att marchera på transporten. Gick rakt in och ställde sig, utan tendens till att backa. Fick massor av beröm och müsli att mumsa på i krubban. Transportfärden gick också fint. Urlastningen likaså.
Senare på eftermiddagen väntade träning. Gick kanonfint. Jobbade en del med skänkelvikningar, få Aramis att försöka jobba lite mer med bakdelen, börja så smått fördela vikt bakåt. Skänkelvikningarna är ett mycket bra verktyg. Hans trav kändes riktigt trevlig stundtals, var uppe i en 8 (enligt J-O) :) Viktigt att tänkta på:
- Att inte Aramis blir för flack i längningarna, får inte falla fram på bogarna.
- Att jag själv tar många initiativ i främst galoppen, aktiverar och engagerar (tempoväxlingar, byte av form, steglängd etc etc)
- Vara noggrann med galoppfattningarna, att Aramis fattar direkt och inte ett steg senare (bryt i så fall av till trav ett halvt varv senare och fatta ny)
- Att jag lutar överlivet svagt bakåt
- Att jag bestämmer takt, tempo och form
- Flytta in bakdelen för ytter i galopparbete på volt
- Gärna arbeta lite där det tar emot (det ska vara lite jobbigt ibland...)
Vilodag imorgon! Och veterinärbesök för Rigoletto!!!
Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|||
11 | 12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
30 | 31 |
|||
|