Alla inlägg den 3 augusti 2008

Av Dressage - 3 augusti 2008 20:16

Idag var fokus på ridpasset att försöka få Aramis att inte gå bakom lodplan, det är kusligt svårt att få honom att vara självbärig i eller framför lodplan (av det enkla skälet att han inte orkar). Han orkar dock i galopp. Aramis går för det mesta i en form som är något bakom lodplan, utan att för den sakens skull gå bakom hand eller gå på bogarna, men jag anser ändå att man måste variera formen (precis så som man varierar ridpassen med olika inslag och även ridningen på olika underlag - så måste också formen varieras). När han blir lite mer öppen i sin form kommer han fram med framdelen på ett annat sätt, men man får ständigt vara uppmärksam så att han inte ramlar bakom lodplan, det är ju jag som ryttare som väljer vilken form jag vill att min häst ska gå i och har jag bestämt mig för en öppen form - ja då ska han gå i en öppen form. Vi avslutade passet med att länga traven och för första gången kände jag en RIKTIG längning ;) Han verkligen hängde i luften och vilade på steget (ja det kanske inte rörde sig om mer än 4 steg, dock... det var en RIKTIG längning). Jag klappade om Aramis efter denna prestation och gav honom lång tygel. Vi avslutade med lite galopp på fältet. Imorgon kl. 17.00 kommer J-O och håller träning.

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards