Alla inlägg under juli 2009

Av Dressage - 23 juli 2009 00:01

I detta nu ligger jag längst fram i båten, tittar upp på en svart himmel och ska precis slumra in till vågskvalpet som kluckar mot skrovet. Åh så rofyllt det är på havet! Hästarna är på semester hos en god vän och har det så bra man bara kan ha det! Nej, nu ska jag sova sött. Imorgon bär det av till Hjo som tydligen ska vara en mycket söt liten stad. Återkommer naturligtvis med foton från vårt vackra land! Nattinatt :)

Av Dressage - 21 juli 2009 17:27

Min pojkvän brukar kalla mig en hoppetossa och det är nog ett strålande epitet på mig :o) Imorgon är det nämligen dags för mig att fara vidare på ny semester. Segelbåten väntar på oss i Vättern och fram till söndag befinner jag mig på böljan den blå! Denna gång ska jag dock vara betydligt duktigare på att blogga :o) Även om det inte blir några hästar jag bjuder på :-/ Lastade in höbalar halva kvällen igår, röjde ut det gamla höet (SOM MÖGLAT FÖR ATT BONDEN INTE LÅTIT TORKA DET ORDENTLIGT!!!), sopade och gjorde kliniskt rent till det nya höet som nu ligger på plats! Väldoftande och TORRT! Hästarna är lite halvskeptiska till det nya höet, plockar gärna ut delar av det gamla höet först. Bonden berättade för mig att höet är taget på en K-märkt åker med gamla, gamla grässorter - till och med lite kummin och andra trevliga örter :) Han sade också att det kunde ta ett par dagar innan hästarna vänjer sig vid smaken eftersom det doftar lite annorlunda :) Spännande med lite historiskt hö :) På gensyn ikväll gott folk :)

Av Dressage - 20 juli 2009 22:52


Tack Briar! Briar tackades av och alla hade vi nog en tår i ögonvrån...


Minna Telde och Don Charly, enhandsfattning i passage på väg upp mot domaren.


Patrik Kittel och Scandic (som för övrigt tog hem segern i GP Kür) - enastående insats!!


 

Mina egna små hästar som bodde i konsutställningstältet hela veckan :) 


Av Dressage - 20 juli 2009 16:37

Nu har fyra, för mig, supertrevliga och spännande Falsterbodagar passerat för detta år och jag har haft så trevligt! Dels har jag fått den äran att träffa på två jättetrevliga bloggare/läsare (Natalja samt Anna), personer jag aldrig tidigare mött! Dels har min kära vän Ida hälsat på vilket var jättekul! Och så har jag träffat och pratat med en hel mängd personer som varit på besök inne i montern för att studera konst. Jag har också sålt några hästar, varav en gick som förstapris till ponnyküren ! Det värmer ett konstnärshjärta :o)
Nu är jag nyss hemkommen efter att ha handlat fiiint hö till hästarna! Sällan skådat så fint hö! Nu ska jag ut i verkstaden och slutföra ett beställningsarbete :o) Ha en härlig måndag!

Av Dressage - 19 juli 2009 00:01

Idag har det verkligen varit märkligt lite folk på Falsterbo(mässan). Vi som stod i montrar och hade tält förstod faktiskt inte riktigt varför det var så få folk. Om dagens väder (som var blåsigt och tidvis regn) bidrog till att folk valt att stanna hemma, eller om faktiskt de flesta valde att sitta och titta på tävlingarna - var någon av anledningarna - får vi aldrig svar på, hur som helst så var det osedvanligt tunt med besökare. Jag fick den äran att beskåda de fina dressyrekipagen vid framridningen, likaså den öppna träningen på kvällen - jag tycker nästan att det är ännu roligare att stå och se på hur de duktiga ryttarna tränar och värmer sina hästar än att sitta och se dem inne på tävlingsbanan. Hur som helst fick jag många foton vilka jag naturligtvis kommer att publicera här på bloggen. Igår hände något riktigt roligt! Jag stod inne på konstutställningen och talade med arrangören medan två damer studerar ett av mina verk. Ett märkligt ljud hörs från deras håll och de två damerna börjar tissla och tassla. Jag och arrangören ser på varandra och båda våra blickar säger samma sak "gick något sönder?". Den ena damen vänder sig om och frågar ut i tältet - "var är konstnären" varpå jag meddelar att det är jag som är konstnären. De tittar lite förläget åt skulpturen (som numera var utan öra) och kunde inte nog beklaga det som inträffat. Jag, som tar ganska lätt på det mesta, förklarade innerligt att sådant händer mellan mina skratt, jag kunde faktiskt inte annat än småskratta åt de två ledsna damerna som var uppriktigt bedrövade. Jag förklarade åter att sådana saker händer och att detta inte var hela världen. Den ena damen berättade snabbt att de ändå skulle köpa skulpturen, jag förklarade dock för dem att de inte fick köpa en trasig skulptur - en skulptur som är defekt är inte något jag säljer. Den andra damen, som såg lite bekymrad ut, sänkte sin röst och böjde sig över mig för att berätta att skulpturen skulle "ut i offentligheten". Jag blev naturligtvis väldigt glad, men berättade igen att det inte var möjligt att köpa denna trasiga skulptur. Hon böjde sig åter över mig och sänkte rösten "det är en gåva till.... ... ... till Briars ägare". Jag hörde meningen eka någonstans och fick nästan ta tag i närmaste bord för att inte falla omkull... Vad sade hon? Att Briars ägare skulle få min skulptur? Jisses Amalia! Jag fick åter berätta att det inte var möjligt att köpa den trasiga skulpturen, men hänvisade dem (i något slags töcken) till en annan skulptur som de genast fattade tycke för och köpte. Den ena damen frågade mig om jag inte skulle kunna tänka mig att skriva ett papper till Briars ägare som skulle medfölja skulpturen... Innan de gick tog de med sig en hel bunt med visitkort och lovade att dela ut till alla de kände :o) De skulle också se till att mitt namn nämns i flera sammanhang! De två damerna, som jag faktiskt inte riktigt vet var de "hörde" hemma, kom nog från något högre skikt inom Falsterbo Horseshow, ASVH eller Ridsportförbundet (kan jag tro). Pust och frust - det där blir ett roligt minne att bära vidare på :o)

Av Dressage - 17 juli 2009 23:19

Torsdagen och fredagen bjöd på härligt väder, glada besökare och fina tävlingar med så klart fantastiskt fina hästar! Jag har besökt mässan (så klart!) tittat på dressyens framridning, stått på konstutställningen och talat med besökare och så självklart bara njutit av den superba atmosfären som bara går att uppleva på plats i Falsterbo! Jag är nu hemma för att påbörja en skulpturbeställning för att imorgon tidigt åka ner till Falsterbo igen! Lördagen och söndagen bjuder på spännande tävlingar och kanske man kan göra något ytterligare fynd på mässan :o) Hittills har jag fyndat ett par urläckra grå manchesterridbyxor, en supersnygg fleecejacka och ett dressyrspö! På återhörande gott folk :o)

Av Dressage - 15 juli 2009 21:35

Idag har vi ägnat oss åt att klippa ner brännässlorna i hagen - så fint det blev!! Vidare har jag skurat det sista i stallet medan hästarna stått och flämtat i skuggan av träden (väl preparerade med Switch samt citronellaspray). Vid 18-tiden började det bli svart på himlen och jag hann med nöd och näppe få in hästarna innan ovädret bröt ut! Blixtarna avlöste varandra medan åskknallarna dånade ovanför våra huvud. Därefter kom ett efterlängtat skyfall. Ägnar mig just nu mest åt mina juridikstudier, men imorgon bär det av raka vägen till Falsterbo :o) Har ni vägarna förbi så kom gärna förbi Falsterbo Art and Design (konstutställning vid dressyren) och säg hej! Nu blir det en kvällspromenix med vovven, sedan en god kopp te och därefter horisontalläge :)

Av Dressage - 15 juli 2009 16:55

Här står jag i lobbyn på vårt hotell i Nantes


Dessa ursöta vargvar vaktade den gamla försvarsanläggningen i Nantes, vad jag kunde läsa mig till så var de "räddade" och ingick i ett veterinärprojekt


Får du möjlighet - besök Nantes! En oerhört charmig stad som verkligen föll oss i smaken


Så kom vi äntligen ombord på MSC Splendida! Och detta är vår hytt :o)

Här poserar jag framför Splendida


Här ligger vi på redden utanför Marseille och väntar på klartecken, det blåste orkanvindar och vi fick veta att hamnen var stängd pga av detta - det vara bara att vända om skeppet och segla vidare till ny hamn...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards