Alla inlägg den 10 december 2008

Av Dressage - 10 december 2008 21:13

Idag fick jag alla svar på varför Aramis varit "grinig" i munnen på sista tiden :-( Han hade sår på insidan av kinderna och sylvassa kanter på sina tänder (händer lätt vid tandfällning och är helt normalt). Han hade också ett onormalt bettslitage på sina tänder - resulterat av att jag ridit på för långt bett. 12.5 hade jag suttut på - han ska ha 10.5 :-S Nu ska jag påpeka att denna veterinär är klar förespråkare för korta bett (man ramlar ihop varje gång hon säger vad hon anser att hästen ska ha för storlek). Det där gamla synsättet om att bettet ska sticka ut utanför munnen med x antal cm är rena nojan. Så nu får jag hem och fiska fram Rigolettos 10.5:or :o) Ska börja rida med ett rakt bett så att bettet inte får chans att "glida" bak i munnen och slita på tänderna (ett bett ska ju överhuvudtaget inte alls ligga an tänderna). Men Aramis ska ju först vila och läka, men det ska bli jättespännande att rida honom :) Fick en spruta för oralt bruk av min veterinär (ska hälla Finadyne i den och lägga det i mungipan som man gör med maskmedel)(för att han ska få i sig Finadyne). Varit i stallet två gånger idag, gått tjugo minuter på morgonen och en kvart på kvällen. Enligt veterinären behöver Aramis gå mer än vad Djursjukhuset sagt - så att svullnaden kan gå ner. Allt såg jättefint ut tyckte hon - skönt höra! På gensyn!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards