Alla inlägg den 16 november 2008

Av Dressage - 16 november 2008 23:18

Var i stallet runt 17-tiden idag och var helt själv! En, i mina mått sett, alldeles perfekt stämning rådde :o) Lugn och ro, tyst och stilla - bara hästarnas mumsande på hö och Aramis tafatta försök att leka med grimskaftet störde tystnaden. Fyra hästar låg och snusade i halmen medan jag tassade omkring i stallet - mysigt! Stallet är en enda stor härlig plats för återhämtning. Så fort jag kliver innanför stalldörrarna så slår min hjärna om och lägger alla andra tankar på hyllan; i stallet är det bara hästtankar som gäller - rätt så märkligt (men fantastiskt).

Mockade och strödde in en härlig bädd av halm, skurade vattenkoppen, spolade Aramis ben, passade även på att (i förebyggande syfte) gegga ner hovarna med tjära invändigt. En del hästar har fått strålröta i vårt stall, ingen dum idé att försöka ligga steget före då, tänkte jag. Är har jag inte sett några sådana tendenser hos Aramis. Sopade den långa gången, tvättade rent spolspiltan, fixade höpåsar och ställde kvällsmaten. Toppade kvällsmaten med sedvanliga morötter men även några äpplen dagen till ära. Egentligen tycker jag inte alls om att ge äpplen på kvällen till hästarna, en (kanske) dum idé som jag burit med mig nästan hela mitt hästliv. Jag hade en gång en vän som förlorade sin häst i tarmvred - före hästen fick tarmvred hade hon utfodrat den med äpplen. Hon ger aldrig mer sina hästar äpplen. Och någon gång i min barndom fick jag berättat för mig att man inte skulle äta äpplen innan läggdags. Av dessa två anekdoter så har alltså resultatet blivit att jag inte gärna ger mina hästar äpplen på kvällen. Vi har väl alla våra små idéer antar jag ;) Sov gott (med eller utan äpple i magen)!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards