Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Det går upp...

Av Dressage - 24 oktober 2010 22:45

... och det går ner. Gårdagens tävling hamnar nog i det senare facket :o) Hade sen start och kunde i lugn och ro förbereda Aramis och undertecknad innan avfärd. I utsatt rullar vi in på en lerig gräsparkering och efter anmälning och lite allmän koll runt på tävlingsplatsen satt jag i sadeln och skrittade fram på en pigg och glad Aramis. Han kändes lite stel men efter lite uppvärmning och uppmjukning var han så fin, så fin. Efter 45 minuter ropades jag som första start in på banan (LA:3) och startsignalen ljöd. Aramis var väldigt spänd och lade i sin högsta turboväxel. Istället för att börja ta tillbaka lät jag honom flyta på och tyvärr kostade oss rätt många poäng. Tyvärr fick vi också ett omslag i mellangaloppen och detta kostade oss placering. Efter att ha lett runt turboAramis blev det lastning (TACK för att Aramis är en guldhäst att ha med på tävlingar, lastar själv, sadlar själv, tar på transportskydd etc). Sedan fick det bli en ägg- och sillmacka med tillhörande kopp te i den varma cafeterian. Ruggigt och rått var det ute! Huuu! Följde de flesta av A3-ekipagen och begav mig sedan ut till Aramis igen. Han hade det gott i släpet under sitt Rambotäcke, mumsandes på hö. Han backade snällt ut och var lika glad att få skritta iväg en andra runda :o) Mer positiv häst får man leta efter! Aramis kändes väldigt fin inför andra klassen, därför blev framridningen väldigt kort. Mest skritt och lite check i sidorna, sedan ett par linjer ur galopprogrammet - sedan ropades jag in. Aramis var mycket mer samlad och sansad denna gång. Nu visste han att varken domarbord, läktare eller glaset in till cafeterian skulle anfalla :o) Mitt namn ropades upp och jag red upp i samlad galopp. Travdelen flöt på riktigt fint och jag tycker att skolorna kändes lysande (inte alls lika raka som förr)(detta har ju med samling att göra, ju starkare han blir desto bättre blir skolorna)(och skolorna i sig är ju otroligt bra just för att stärka hästen :o). Han orkade inte behålla bärigheten så som man kräver i den ökade traven (och det är ju inte så konstigt, han är ju faktiskt bara sex år - och yngst av alla i hela startfältet). Skrittprogrammet gick super och galoppdelen kändes jättefin även den, dock känner jag att han inte riktigt kan placera sig så som man kräver, han blir lite vinglig och valpig emellanåt (även detta fullt förståeligt). Vad som var allra roligast var att jag kände att Aramis verkligen bibehöll en trevlig form hela programmet, han föll aldrig bl (något han ibland gjorde förr då han inte hade styrkan), han var också 100 % ridbar eftersom han inte spände sig. Roligt var också att vi inte fick ett enda omslag i de förvända galopperna (och linjerna i A6 är väldigt tuffa). Jag skrittade ur helnöjd och kunde konstatera att mitt leende sjönk aningen när jag fick protokollet i min hand! Jag hade lyckats med konststycket att inte märka att Aramis gick i fel galopp, ha ha ha ha. Man kan ju bara skratta. Så båda enkla byten blev totalkvaddade (fick 1/2 samt 1/2) och till följd av detta drog domaren ner jättemycket på allmänt intryck. Vi flög på jag vet inte hur många poäng. I övrigt låg vi på 6 och 7:or (ett par femmor, främst i upptag, ökade gångarter då mer bärighet krävs och även vid ett par övergångar mellan samling-mellan/ökade gångarter). Det märks tydligt att det är ett stort hopp mellan LA:3 och LA:6 och det ställs avsevärt större krav på hästens samling (hästen ska gå i samlade gångarter i LA:6), dessutom är det väldigt stort fokus på just övergångar mellan samlade och ökade (eller mellan-) gångarter. 

Vi kom sist så det visslade om det - och det är ju förstås aldrig roligt, men nu ska vi hem och jobba lite extra på enkla byten. Sedan är det bara på det igen :o) Ha en härlig vecka!
  

 
 
Jenny Persson

Jenny Persson

24 oktober 2010 23:40

Haha....men hur gick det där till? Han måste ju ha världens skönaste förvända galopp...eller nåt, eftersom man inte ens märker att han går i fel. Men det är ju i alla fall kul att du kan skratta åt det, även om det var surt. Men som du skrev så är han ju bara 6 och ni har gott om tid på er. Jag hejar på er!! :)) Kramkram

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
ylle

ylle

25 oktober 2010 05:43

Shit happens, som man kan säga, och att ta nederlag med ett leende verkar Du bra på, och DET är viktigt! Allra viktigast kanske att Du var så nöjd över att han andra ritten inte verkade spänd över domarbord mm skrämmande ting, när ni nu väl kommit förbi det hindret så kommer ju allt det andra att stämma det också. Du VET ju vad han (ni) är kapabel till!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

26 oktober 2010 08:32

Aramis är ju bara en ungdom ännu. Huvudsaken är att du fick en bra känsla och att han faktiskt var ridbar genom hela programmet. Sen är det befriande att höra att du missade fel galopp. En tröst att det finns fler:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

26 oktober 2010 22:00

Jenny: Tro mig - man känner snart ingen skillnad på hans rättvända och hans förvända, ha ha :o) Jag skrattar åt det mesta i livet - ser ingen anledning att "grotta" ner sig i saker och ting som passerat - jag ser ständigt framåt :o) Visst, han är ju faktiskt bara en "bebis" och hans utveckling har gått i rasande fart! Han ska få en skööön julochnyårsvila! TACK för att du hejar på oss :o) Kramkram

Ylle: Tack snälla rara du för dina, som alltid, kloka och värmande ord! Du har sååå rätt!

Rackemarie: Hi hi :o) Ja det där med galopp är minsann inte lätt *fniss*. Så sant som det är sagt med Aramis - han är ung ännu och jag har det ständigt i åtanke när vi inte presterar på topp!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Natalja

Natalja

26 oktober 2010 23:18

LA:6 ÄR ett jättkrångligt program!!
Håll med om att MSVC:2 100 gånger bättre?
Med tanke på hans sprudlande energi och ålder tycker jag att ni genomförde tävlingen galant!!

Säg inte att du kom sist, säg att du kom 9a istället ; )

många kramar

http://latin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards