Alla inlägg under juni 2008

Av Dressage - 10 juni 2008 21:09

Idag hade jag tänkt att Aramis skulle få gå ett markarbetespass, detta fick bli inomhus eftersom det blåste fruktansvärt idag. Gjorde i ordning honom nere i valackstallet, så slapp han distraheras av alla ston. När vi var klara för ridtur skulle jag leda honom genom hela stostallet (med alla dessa högbrunstiga flickor), men det gick jättefint. Det enda Aramis gjorde var att berätta att han var där :P och det får han väl göra ;) Nästa prov var att ta sig ut i den förskräckliga blåsten, men även det gick kanon. Aramis gick snällt med mig ner till ridhuset utan att fara runt. Vi mötte ett sto på vägen ner, men Aramis noterade inte detta. Väl inne i ridhuset skulle jag ta mig upp på denna något pigga individ. Så fort pallen stod bra och jag kommit upp på pallen så flyttade Aramis sig en meter bort från pallen. Detta upprepades några gånger innan jag surnade till, men då kom jag upp. Han har lite svårt med att stå still när jag ska upp (speciellt i lite uppstirrade lägen). Men när jag väl är uppe är allt frid och fröjd, har alltid känt mig mycket lugnare på hästen än bredvid. Han älgade på i skritt i ridhuset, har ett övertramp i skritt på cirka 40 cm (!) Vi skrittade över lite bommar och bekantade oss med den nya mijön. Han kändes jättefin idag, trots att han var väldigt pigg och framåt. Lade volter för att komma ner lite i tempo, istället för att sitta och bromsa. Jobbade på som Mattias berättat för mig, kändes riktigt fin. Galoppen var också fin idag, fattningarna gick lätt. När vi ridit i ridhuset 15 minuter så skrittade jag ut en sväng, cirka 10 minuter och avslutade sedan på utebanan med galopparbete. Känner att Aramis behöver stora ytor i galoppen, ridhuset kändes lite trångt (cirka 50 m långt, hinder i hela ridhuset och två andra ekipage), men på utebanan fick han sträcka ut ordentligt. Han koncentrerade sig jättefint på banan trots att han var lämnad ensam ute och det, som sagt, blåste väldigt mycket. Red cirka 35 minuter idag.

Av Dressage - 9 juni 2008 22:59

När jag kom upp till stallet idag var det lite oroligt i hagen bredvid Aramis. Hans granne travade av och an, Aramis hängde på lite halvhjärtat. Men när han fick se mig så travade han i full fart till staketet för att möta mig *love* mattes hjärta smälte omedelbart! Ägarinnan till den andra hästen blev väldigt orolig när hon fick se sin häst så rastlös och ville genast ta in den, det skulle medföra att Aramis blev ensam kvar ute vilket naturligtvis inte gick för sig. Aramis fick därför gå in tidigare idag, lite trist med tanke på det vackra vädret, som väl är kommer han ut tidigt på morgonen. På återhörande!

Av Dressage - 8 juni 2008 23:24

Man kan väl inte påstå att jag och Armis är allt för bortskämda med att rida i skogen, men idag tänkte jag att vi skulle bli en erfarenhet rikare och styrde därför kosan rakt ut i skogen som ligger någon kilometer från stallet. Där fanns inte tillstymmelse till stig i skogen, men jag tänkte att vi kör lite offroad (tyckte Aramis med). Vi försvann in i den djupa skogen och skrittade på över stock och sten (unghästar behöver lära sig att lyfta på benen). Det gick i ett rasande skrittempo och jag fick mest huka för grenar och annat som kom i vår väg. Det kändes som att Aramis aldrig tidigare varit i en skog, han såg ut som ett barn på julafton. När vi skrittat runt i skogen skrittade vi ut på ett stort fält och travade vidare. Han skötte sig verkligen exemplariskt (med tanke på att han aldrig tidigare varit där). Var ute i totalt 35-40 minuter. Imorgon ska Aramis få vila.

Av Dressage - 7 juni 2008 23:20

Jag ville mjukstarta lite nätt för Aramis nu när han flyttat till nytt stall, få känna på den nya mijön i lite lagom longering. Gick strålande fint. Tycker verkligen att han blev riktigt rund och trevlig i formen och steget faktiskt riktigt bra. Har nog inte sett honom trava på så bra tidigare. Han hade vila och schwung som jag inte sett innan :) Longerade i 20 minuter, inspänd i båda varven.

Aramis är lite lätt hingstig här i nya stallet. Till saken hör nämligen att vi måste passera "stostallet", för att komma till vår box, och i stostallet står sju hingsthungriga donnor som väntar på betäckning... Stackars, stackars Aramis. Tur att hans bostad ligger i en helt annan avdelning av stallet!

Av Dressage - 6 juni 2008 22:50

Nu har jag och Aramis flyttat ut från staden till riktiga landet. Vi installerade oss idag i nytt stall och allt har gått super. Transportfärden gick lysande och Aramis gick nästan rakt på trailern, lastningen tog kanske 2-3 minuter. Aramis har fått en stor fin box i sitt nya stall och vi kommer säkert att trivas super här hela sommaren!

Av Dressage - 5 juni 2008 23:15

Idag har Aramis äntligen fått äta gräs i lugn och ro (utan att studera en massa annat). I 50 minuter stod jag ute i kvällssolen och betade honom. Det var uppskattat ;)

Av Dressage - 4 juni 2008 23:04

Red ute på gräset idag, tillsammans med ett sto som longerades och en valack som trimmades i markarbete. Aramis hade spanat in den vackra flickan (som för övrigt är hans halvsyster) (hmmm...). Han tycker nämligen att hon är väldigt, väldigt söt och rar. Trots att jag kände att Aramis hade pejlat in henne och mer än gärna skulle gå bort och säga ett par väl valda ord, så är han så FANTASTISKT snäll och behärskad. Inte en gång han "ballar" ur, stannar, blir vrång, står emot, vänder på klacken, reser sig, protesterar - vad du vill. Han går snällt och beskedligt med på det jag begär av honom (vilket han självklart ska, men glöm inte att han är 4 år och unghingst), även om det för dagen gick i något hastigt tempo. Jag var jättenöjd med ridpasset och jag fortsatte jobba så som Mattias berättat. Han kändes väldigt fin och fräsch idag. Red cirka 30 minuter.

Av Dressage - 3 juni 2008 23:00

Idag tyckte jag att Aramis kunde få gå i en riktig gräshage och beta lite. Han hade dock en annan syn på det hela, han ville inte beta - han ville böka runt i exkrementhögarna som prydde marken. Alla har vi olika intressen. Han gick från den ena högen till den andra och rotade runt länge och väl med mulen i varje hög, innan han satte upp huvudet i skyn och flemade och vandrade iväg mot nästa hög. Ja se hingstar...

Så här höll han på. Till slut hade han rotat igenom så gott som alla högar och då kunde han börja koncentrera sig på att äta. Vid detta laget började dock matte tröttna, så det blev inte så mycket gräs. Men, tanken var ju god.

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards