Alla inlägg under juni 2008

Av Dressage - 24 juni 2008 23:27

Idag vilar vi båda - imorgon är det träning för J-O kl. 15.00 Ska bli trevligt! Bifogar bild från longering tidigare i vår.

Av Dressage - 23 juni 2008 13:44

Idag blev det ett pass i ridhuset, var riktigt busväder ute; stormade och regnade titt som tätt. Ena ridhusgaveln består av en stor skjutdörr och denna var öppen, spännande värre! Vid varje passering de första 8 varven hade Aramis blicken riktad mot en mycket obehaglig blå pappsäck som låg och lurade i gräset en bit bort. Matte råkade hosta en gång vid passering vilket Aramis tog som en attack från blå påsen, han skuttade till och höjde beredskapen. Efter några varv insåg han att påsen inte var varken farlig eller ute efter honom, han kunde slappna av och börja tänka på vårt arbete. Började med att skritta fram länge, flyttade på diagonalen och övade en del ryggning. Till en början gick ryggningen lite segt, var ju ett tag sedan vi övade på denna synnerligen märkliga rörelse, men efter ett par försök så gick det som en dans. Började sedan jogga igång i turbotrav (!), lade volter och jobbade med olika vägar för att få honom att coola ner. När han var fin och avslappnad i traven, hade hittat takt och balans så började vi med galopparbetet. Aramis har en stoor galopp och är inte stark nog att korta den, därför är ett ridhus i minsta laget (nåja, ridhuset vi rider i är 60 meter, men är även förvaringsställe för betfor och halm vilket gör det avsevärt mindre). Det hela går mest ut på att få honom att bjuda fram mot yttertygeln. När jag hade en av mina skrittpauser kom ett annat ekipage in i ridhuset (hyresvärden). Han påtalade för mig att hans dotter (som för övrigt tävlar internationell hoppning) vill köpa Aramis... Eehhh... köpa Aramis? För det första är han knappast till salu och för det andra är han dressyrhäst. Jag var tvungen att tänka både en och två gånger innan jag kunde formulera ett svar. Vederbörande menade att jag kunde få riktigt bra betalt för Aramis "over there" och han hade i princip redan spekulanter (hade nämligen haft kunde från USA där tidigare på dagen). Vi pratade lite till medan jag skrittade runt och försökte sortera tankarna. De menar alltså att de skulle köpa Aramis av mig, för att sälja honom till USA (och tjäna en jättehacka). Så klart blir man lite smickrad, men en sak är säker ARAMIS är INTE till salu :)

Av Dressage - 21 juni 2008 23:20

Jag är ju inte den ryttare som ger mig ut på vidderna och sträcker ut i härlig sporrsträck (inte för att det inte låter underbart, snarare för att jag är dödsrädd för att mina hästar ska skada sig ((stenar, gropar, hålor et cetea et cetera)). Så det fick helt sonika bli galoppträning i ridhuset. Ökade på långsidorna och minskade på kortsidorna. Gick kanonbra, Aramis jobbade på fint och efter detta galopparbete kändes han riktigt rörlig i traven. Red cirka 25 minuter.

Av Dressage - 20 juni 2008 23:13

Efter longering i tio minuter tog tömkörningen vid idag... inte för att Aramis är tömkörd förr (mer än en provgång i skritt för en tid sedan). Jag hade tyvärr inga tömmar med mig så det fick bli det mycket dåliga och faktiskt farliga alternativet longerlina. Inte bra alls, jag vet, men jag går ju inte direkt bakom honom utan vid sidan av. Började smått på en volt för att checka av läget, gick kanon. Utökade volten och fortsatte sedan ut på fyrkantspåret. Först i skritt sedan smackade jag igång honom i trav. Han travade på suuperfint med mig i släptåg och verkade överhuvudtaget inte bry sig att jag var en skugga som inte verkade försvinna. Han jobbade på kanonfint varv efter varv, jag lade volter och små snett igenom och när vi avslutade stod jag stum av förvåning (med andan i halsen...). Aramis tittade på mig som vi inte gjort annat de senaste veckorna (!). Jag har då aldrig tidigare varit med om något liknande - faktum kvarstår - Aramis måste vara tömkörd tidigare - annars blir jag mörkrädd!!! Jag ska ta kontakt med hans förre ägare och höra hur det ligger till. Återkommer med svar till alla nyfikna läsare ;)

Av Dressage - 16 juni 2008 11:15

Idag hade jag tänkt longera Aramis. Gjorde i ordning honom i stallet, lindade ben och utrustade herrn med longergjord och inspänningstygel och ledde över honom till ridhuset. Fann en volt längst ner där hinderna inte störde. När Aramis skrittat fram började han jogga i trav, får hela hela tiden jobba med rösten lugnande för att få honom att lägga farten i en lägre växel. När han började slappna av och frusta började han även komma ner i en lägre och rundare form och steget började se mycket trevligare ut. Galopperade några varv innan jag ställde fram två sockerbitar med en bom (bommen låg på den ena sockerbiten och på marken vid den andra). Tänkte att Aramis skulle få hoppa lite. Det tyckte han var roligt! Han hoppade denna lilla sneda bom som om den låg på 1,30 :o) (i själva verket var den kanske 30 cm). Gick kanonfint, nyttigt för honom att "lyfta" på benen. Efter 20 minuter skrittade jag av honom. På gensyn!

Av Dressage - 15 juni 2008 22:28

Idag har jag ridit ett härligt dressyrpass i ridhuset, ridhus låter kanske lite drastiskt så här på sommaren men faktum är att det ösregnade och stormade ute (då är det otroligt tacksamt med ridhus - även på sommaren). Aramis var kanonfin idag, han jobbade riktigt fint. Kändes som att han inte riktigt kom igenom i vänster sida, men efter en stunds arbete i galoppen släppte det och han blev såå fin ;) Red cirka 30 minuter.

Av Dressage - 14 juni 2008 22:50

Kom upp till stallet och hade planerat att longera Aramis idag. Men tji fick jag. När jag kom till stallet stod Aramis och tuggade på sitt kvällshö och kraftfodergivan var redan serverad. Klockan var bara 18 och jag tycker att man fodrar hästarna på tok för tidigt i vårt sommarstall. Ska säga till hädanefter att jag vill ge kraftfodergivan själv. Det blev alltså bara ryktning och olja hovar idag. Imorgon - desto mer jobb!

Av Dressage - 13 juni 2008 10:30

Började mitt pass inne i ridhuset, han var så pigg så jag hann knappt med i traven :P lade volter för att coola ner. Sedan när han kändes lugn så lämnade vi ridhuset och fortsatte på utebanan i galopparbetet. Han kändes superfin! Avslutade med att rida ut på ängarna och galoppera i kvällssolen! Ridning är en helt underbar hobby. Hararna skuttade fram över fälten medan Aramis frustade i takt med galoppen, skuggorna av träden blev långa på fältet medan kvällssolen bländade mig i ansiktet - här snackar vi fantastisk hobby!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards