Alla inlägg den 17 augusti 2011

Av Dressage - 17 augusti 2011 23:16

Idag blev det bara arbete i skritt, tyckte att det kunde passa bra med ett skrittpass nu såhär mitt uppe i igångsättningen. Jag älskar skritt och kan jobba hur länge som helst i denna mycket underskattade gångart. Började direkt med att skritta den grå gossen i form eftersom han har svårt att skritta på lugnt och fint bara på lång tygel :o) Turbon är alltid ikopplad på den där hästen... När jag arbetat igenom honom och fått honom uppmärksam på att ligga framför hjälperna och inte träda emot skänkeln blev han så inivassens härlig! Jämnt fint stöd i handen och jämnt driv från båda baktassar. Om jag fångade upp min drivning lite försiktigt svarade han med att börja trampa på stället - helt otroligt vad han har lätt för piaff   Efter detta arbete fick han skritta i mycket rund och låg form och riktigt strecha sin överlinje - han välvde sig riktigt bra och bara sänkte sig ju mer tygel han fick. Avslutade detta skrittpass med en väldigt nyttig och nyuppfunnen övning som innebar att jag skrittade i jättestora bakdelsvändningar som stora volt tillbaka och så fort jag nådde spåret igen gick jag över och gjorde samma åt andra hållet. Till slut var Aramis så gummilik och följsam att det kändes som om hela han var gjord av skumgummi. Inte minst med tanke på allt skum som kom ur hans mun :o) Skrittade sedan av i LDR-form där han på rakt spår fick gå med böjning i halsen och ställning i nacken till höger och vänster om vartannat. Otroligt fint klarade han detta då han hela tiden höll linjen rakt fram utan att ramla åt något håll när jag begärde ställning och böjning! Mycket nöjd med fina grå gossen! NU = SÄNGEN!!!

 

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards