Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Rigoletto mår inte bra :o(

Av Dressage - 3 januari 2012 12:53

Rigoletto har nu hostat av och till  under en längre tid, men eftersom jag av erfarenhet vet att han varje vinter drabbas av detta (speciellt då det inte blir riktigt kallt utan bara fuktigt) så har jag egentligen inte sett såååå allvarligt på det hela. Missförstå mig rätt - jag har givetvis gjort allt för att stävja hostan (konsulterat veterinär, gett honom Cavalors flytande blandning för hosthästar,  ställt honom på spån, börjat ge honom hösilage)... Men - nej, jag tycker inte att han är bra än (eller snarare min medryttare som just nu träffar hästarna mer än matte själv). Så idag har jag pratat med veterinär som nu ska upp och undersöka Rigoletto på plats. Han behöver lyssnas igenom helt enkelt. Så - jag återkommer med mer info när veterinären varit och hälsat på gubben!


Och jag fortsätter med... Gissar vad?!?!


Förresten; snart ska jag och grafiker Mats Svensson ha en konstutställning i Eskilstuna! Ni som bor där och i närheten kan med andra ord beskåda mina hästskulpturer där från och med den 14 januari och två veckor framåt. Nedan visas en pålle som kommer att vara med på utställningen - det blir också den som kommer att vara med på vernissagekort och affischer!


 



  

 
 
Ingen bild

Emma

3 januari 2012 17:37

Usch vad tråkigt, hoppas att det inte är något allvarligt!

 
Ingen bild

Ida

3 januari 2012 17:47

Krya på sig-kram till Plättebus!

 
Ingen bild

Heléne

4 januari 2012 03:30

Brukar du inte ge honom eclipses Honey C? Funkar inte längre?

 
Aramis - en dressyrblogg

Aramis - en dressyrblogg

4 januari 2012 15:00

Emma: Jaaa :o( Tråååkigt! Men imorgon kommer veterinären!!! Hoppas också att det inte är något allvarligt!

Ida: Jaaaa Plätten får en rejäl kram av mig med!

Heléne: Jo det har han fått. Men numera ger jag honom Cavalors supermedicin istället - den är hundra gånger mer effektiv - men också hundra gånger dyrare... så klart. Nu får vi se vad veterinären har att säga! Återkommer!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Dressyrparet

Dressyrparet

4 januari 2012 19:51

Sv: Hej, tack så mycket! Din blogg är väldigt fin den också :) Måste bara säga guuuuud vilken fin häst du har! Har alltid älskar skimlar, så himla snygga :)

/Dennis

dressyrparet.blogspot.com

http://dressyrparet.blogspot.com

Dressage

5 januari 2012 10:19

Tack snälla du :o) TAAAACK för fiiint beröm till Aramis :o) Jag är också svag för skimlar - så jag kan bara hålla med dig :o)

 
Ingen bild

Eva i Vellinge

7 januari 2012 21:39

Hej!
Beträffande hostan så tycker jag följande.
Veterinärer vill gärna kalla all hosta för astmatisk bronkit. För det skriver de ut Ventipullmin.... Men för riktig klarhet bör veterinären ta ett blodprov som analyseras huruvida Rigoletto är överkänslig mot något, t.ex damm, sporer, kvalster...Han kan vara allergisk mot vissa gräsarter eller örter.
Om provet är okey...görs en endoskopi, kameraundersökning i svalget. Han kanske har ett förslappat gomsegel, som lägger sig på fel sida struplocket och det irriterar. Inte ovanligt. Det går att operera.. 65% blir hjälpta av en operation. Förrutom operationen som görs under narkos bränner man med laser i gomseglet för att ärrbildningen ska göra gomseglet stelare och mindre flexibelt.
Jag har gått igenom allt detta. Min häst hostade i perioder, vid något tillfälle var han så medtagen av hosta och slemansamling att han ej gick att skritta med. Efter en operation för tre år sedan är han som ny, kärnfrisk i toppkondition.
Och mannen jag har att tacka heter Flemming Vinberg, Helsingborgs djursjukhus.

Allt för nu, hälsar Eva i Vellinge.

 
ARAMIS - En dressyrblogg

ARAMIS - En dressyrblogg

11 januari 2012 14:50

Eva i Vellinge: Du har helt rätt Eva... Det krävs ju egentligen en större utredning för att få reda på exakt orsak. Men vi börjar i alla fall här så ser vi hur han svarar! Tyvärr brukar han hosta fuktiga höstar men jag hoppas att fabrolen hjälper! TACK för att du delar med dig av dina erfarenheter!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Sofie

Sofie

13 januari 2012 21:12

Min första häst, som var en riktig hosthäst, precis som du beskriver gav vi avkok på timjan. 1/2 burk timjan som får koka upp med 2,5 l vatten och sedan får svalna och dra till sig (gärna över natten). Därefter silas timjanen bort och sedan gav jag 1 dl av avkoket morgon och kväll i kraftfodret. Efter ca 1 vecka var han helt hostfri. Det kanske inte fungerar på alla hästar, men det har funkat på mina (dessutom är det ju en billig kur, så man går ju inte miste om många kronor om den inte fungerar :) )

http://countmeamongyoursaints.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards